Hyvinvointia positiivisesta pedagogiikasta

Tänä aamuna OpenDigi pääsi Oulun yliopistolla kuulemaan Helsingin yliopistoston FT, erityispedagogiikan dosentti, yliopistonlehtori Lotta Uusitalo-Malmivaaran ja KM, erityisluokanopettaja, väitöskirjatutkija Kaisa Vuorisen luentoa Mitä on positiivinen kasvatus? Meidän näkökulma osallistumiseen oli pohtia kuulemaamme erityisesti yhteisön rakentamisen näkökulmasta.

Parastettu slogan luennolta OpenDigin näkökulmasta kuuluu näin:
Yhteiskehittämisessä osallistujat auttavat toisiaan ilman tietämisen taakkaa. Uutta luodaan yhdessä sovittaen yhteen jokaisen osallistujan asiantuntemusta.

OpenDigi-kehittäjäyhteisössä ei tarvitse lähtökohtaisesti olla vastauksia, niitä etsitään #yhdessä.

IMG_0439

Kehittäjäyhteisön luomiseen liittyen meitä sytyttivät myös seuraavat poiminnat:

  • ”Jokainen meistä on ihanasti keskeneräinen.”
  • ”Mitä tulee paikalle, kun sinä tulet paikalle?”
    • Opi myös ymmärtämään, että tuot mukanasi osaamista. Mitä arvokasta sinä tuot?
  • ”Yhdellä ikävällä asialla on paljon suurempi vaikutus päivän kulkuun kuin viidellä hyvällä yhteensä.”
  • ”Hyvän huomaaminen ei käy itsestään ja se on toisille vaikeaa. Sitä voi onneksi harjoitella.”
  • ”Jaettu ilo rakentaa mielen hyvinvointia.”
  • ”Hyvinvointi syntyy kohtaamisissa.”
  • ”Jaettu ilo rakentaa mielen hyvinvointia.”
  •  ”MEnestys!”
  •  ”WEllbeing!”
  •  ”Kohtaamiset ovat mielen vitamiineja.” Fredricson, 2013; 2005. Diener ym., 2015
  • ”Compassion in companies”
  • Miten voidaan kohdata toinen toisiamme? Myötätunto vs. myötäinto.
  • ”Kivikausi tai digiaika – löytöretkeilijä tarvitsee lauman.”

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s