Ajatuksia arvioinnista ja arviointifoorumista

Arvioinnit on syötetty järjestelmään ja vuoden työ on vuodatettu numeroiksi. Pian ne tulostetaan todistukseksi ja oppilas näkee osaamisensa virallisella paperilla. Opettaja on oppimisprosessin aikana saattanut täydentää numeerista arviointia lisätiedoissa toteavilla, kannustavilla ja ohjeistavilla sanoilla.

Helppoa arvioinnin tekeminen ei ole koskaan ollut, ja nyt se tuntuu haastavammalta kuin koskaan. Arvioitavana ei ole pelkkiä kokeita, vaan koko oppimisen prosessi. Kuvitettuja kirjoitelmia, dokumentointeja, diaesityksiä, videoita, musiikkia tai puhetta –  yhdessä tai yksin tuotettuna. 

Turun yliopiston vastuualueena OpenDigissä on jatkuvan arvioinnin kehittäminen ja oppimisanalytiikan hyödyntäminen oppimisprosessissa. Tulemmekin tuottamaan tuki- ja virikemateriaalia kehittäjäyhteisön tueksi ja arviointityön helpottamiseksi juuri tältä alueelta. 

Viime perjantaina pääsin osallistumaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen eli Karvin järjestämään arviointifoorumiin Helsingin musiikkitalossa. Tapahtuman ilmoittautumiset täyttyivät nopeasti ja paikalla oli 300 arvioinnista kiinnostunutta useilta koulutusasteilta.

Tilaisuudessa oli viisi teemaa, joiden ympärillä keskustelua käytiin

  • Millaista osaamista suomalainen koulutusjärjestelmä tuottaa?
  • Toteutuuko koulutuksellinen tasa-arvo ja osallisuus?
  • Mitä tapahtuu oppijan polun nivelvaiheissa?
  • Vastaako osaaminen työelämän vaatimuksia?
  • Millainen on koulujen digitalisaation tila?

Erinomaisesti järjestetyssä arviointifoorumissa oli osanottajia kouluasteilta varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen ja teemojen ansiosta arviointia tarkasteltiin useista näkökulmista, myös työelämä huomioiden. Karvilaiset laittoivat itsensä likoon, sillä teemojen pääsisällöt piti jokaisen esittää napakasti kahdessa minuutissa. Sitten panelistit pääsivät kommentoimaan esityksiä. Tyhjäkäyntiä ei ollut, siitä huolen piti juontajana toiminut toimittaja Kirsi Heikel.

Arviointifoorumin teemat kohtaavt OpenDigin hyvinKuva: Arviointifoorumin teemat kohtaavat OpenDigin hyvin

Päätöspuheessaan Karvin puheenjohtaja Tapio Huttula nosti tapahtumasta esille kaksi pääteemaa:

  • Suomalainen koulutus ja arviointi perustuu luottamukseen
  • Arvioinnin on oltava kehittävää ja vaikuttavaa

Luottamus oli myös juuri Pariisista saapuneen Grahn-Laasosenkin mielestä suomalaisen koulutuksen vahvuuksia. Samalla kannalla oli myös Olli-Pekka Heinonen, jonka mielestä arviointi luo pohjaa luottamukselle ja lisää vuorovaikutusta.

Koin arviointifoorumin hyväksi tapahtumaksi virittää ajatuksia paitsi tuki- ja virikemateriaalin tuottamiseen liittyen, myös yleisesti kehittäjäyhteisön toiminnan tukemiseen. Luottamus ja vuorovaikutus ovat keskeisiä arvojamme, mutta  muutkin foorumilla käydyt keskustelut muun muassa tutkitun tiedon tarpeellisuudesta, elinikäisestä oppimisesta, tasa-arvosta, opettajan pedagogisesta vapaudesta sekä digitaalisista työvälineistä vahvistivat kokemusta, että olemme OpenDigissä oikealla asialla! Kehitetään ja kehitytään yhdessä!

Arviointifoorumin tallenne on katsottavissa kokonaisuudessaan YouTubessa: https://youtu.be/wSZeUZGYgpU

Arto Kortelainen, OpenDigi-koordinaattori, Turun yliopisto

– Arto Kortelainen, OpenDigi-koordinaattori Turun Yliopistosta

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s