OpenDigin kehittäjäyhteisö käytännön toimissa

Miksi kiistellä pitääkö koulun digitalisoitua? Oikea kysymys kuuluu, miten digitalisaatio toteutetaan, jotta se hyödyttäisi oppimista mahdollisimman paljon. (Tuominen & Hellström 2017, 96.)

Turun seudulla varsinainen kehittäjäyhteisöjen toiminta starttasi syyskuun lopussa Kickoffista. Opettajaopiskelijat yhdessä Liedon Ilmaristen koulun, Loukinaisten koulun ja Turun  Yli-Maarian koulun opettajien kanssa ovat työskennelleet monenlaisten haasteiden ja aiheiden parissa.

Toimintaympäristöihin tutustumisen jälkeen opettajien ehdottamia OPS:n sisältöjä ja toteutustapoja kehiteltiin yhdessä ja nyt ensimmäiset opetuskokeilut ovat jo päättyneet. Kokeiluista kerätään parhaillaan palautetta ja tulevassa arviointipalaverissa saamme lisää arvokasta tietoa toiminnan kehittämiseksi.

Kuva. Yhteiskehittämisen aiheet ja luokka-asteet OpenDigin yhteistyökouluilla Turun alueella.

Kehittäjäyhteisön digipedagogiset pohdinnat

  • Toimiiko teknologia aktiivisen oppimisen herättäjänä vai täydennetäänkö sen avulla jo opiskeltuja asioita?
  • Millä perusteella valitaan opetustuokioihin sopiva teknologia?
  • Löytyykö teknologian opetuskäytöstä tutkimusperusteista tietoa?
  • Onko kokeilulla itsellään arvoa? Saammeko myös epäonnistua?
  • Miten onnistutaan yhteisöllisessä työskentelyssä?
Matka Marsiin

Erilaiset ajattelun apuvälineet ja teknologiat välittävät oivaltavaa oppimista. Ilman ulkoisia apuvälineitä tapahtuu harvoin yhteisöllistä tiedon luomista. (Lonka 2015, 231.)

Esittelemme tässä yhtä toteutusmallia, josta opiskelijat vielä tekevät koosteen Opentuntiin.  Myös muita opetuskokeiluja löytyy pian Opentunnista opendigi-tägillä.

Kakkosluokka matkaa avaruuteen

Marsissa

Avaruus on aihe, jossa teknologian käyttö oppimisen tukena tuntuu pedagogisesti perustellulta. Avaruuden tutkimisessa on käytetty paljon huipputeknologiaa ja tähän aihepiiriin on saatavilla paljon digimateriaalia ja juuri senkin vuoksi yhteiskehittäminen on tärkeää. Työmäärä ei kerry kenellekään yksinään liian suureksi.

Oppimisen aktivointi

Kun aktivoidaan oppilaiden aiemmat tiedot ja kokemukset, uusi tieto tulee hänelle merkitykselliseksi. Oppimisen tavoitteiden tulee olla läpinäkyviä, ja ne on hyvä asettaa yhdessä. (Lonka, 2015, 226.)

Ensimmäisellä oppitunnilla videossa ”raketti” nousi koulun pihalta kohti avaruutta. Tämä autenttinen video oli kuvattu dronella, joka nousi 200 metrin korkeuteen. 

Oppimisen varsinainen aktivointi toteutettiin Flingan avulla. Oppilaat tekivät avaruusaiheesta kysymyksiä ja niitä kerättiin tämän verkkopohjaisen työkalun avulla. Flinga soveltuu osallistujia aktivoiviin menetelmiin ja yhteisölliseen tiedonrakentamiseen. Sitä voi käyttää tietokoneella, tabletilla ja kännykällä. Flingalle vaihtoehtoisia yhteisölliseen kehittelyyn sopivia sovelluksia ovat  Padlet– tai Post-it-Plus.

Opiskelua tutkijaryhmissä

Ongelmalähtöisen oppimisen menetelmässä ratkaisu ei ole itsetarkoitus, vaan ongelmat toimivat virikkeenä tiedon syvälliselle oppimiselle. Pieni ryhmä muodostaa “asiantuntijayhteisön”, jossa ratkaistaan ongelmia vuorovaikutuksessa toisten kanssa. (Lonka, 2015, 74.)

Maailmankaikkeus

Eetun opetuskeskustelussa havainnollistetaan kuinka käsittämättömän laaja universumi on ja tähtiäkin on lukematon määrä. Onpa hyvä, että tutkijaryhmillä on tukenaan avaruuspehmolelut.

Aurinkokunta

Kuuntelu ja keskustelu ovat aktivoineet ajattelua. Toiminnan ja tehtävien avulla nimet ja käsitteet jäävät vielä paremmin muistiin. Kynää ja paperia ei kannata teknologiahuumassa jättää huomiotta. Tiedonlähteenä edu.fi-nettisivusto, jonka avaruustehtävässä planeetat järjestettiin oikeille paikoilleen aurinkokunnassa.

Retkikunta liputtaa tutkimuskohteen

Kolmannessa pisteessä väritettiin tutkimusretkikunnalle yhteistyössä lippu ja otettiin kuva sen kanssa kirjastoon järjestetyllä
green screen-kuvauspisteellä. Tukijoukkojen kuvakokeilut olemmekin jo nähneet aiemmin tässä bloggauksessa.

Ensimmäisellä työpisteellä matkataan nyt virtuaalisesti aurinkokunnassa, universumin laidoilla ja syöksytään madonreikiin. Viiden euron pahviset vr-kotelot ja vanhat kännykät ovat hyötykäytössä elävöittämässä opiskeltua aihetta.

Teknologian avulla voidaan luoda oppimiselle konteksteja, jotka eivät olisi muuten mahdollisia. Tieto saa merkityksen, kun se liittyy johonkin todelliseen asiaan tai tapahtumaan. (Piispanen & Meriläinen 2016, 11.)

Ja lopuksi palataan vielä oppilaiden ensimmäisellä tunnilla tekemiin kysymyksiin Flingassa.  Kuvassa Seritan kanssa pohditaan ovatko planeetat kuumia ja kuinka kirkas kuu on avaruudessa.

Havaintoja ja pohdintaa

Havaintojen perusteella oppilaat olivat erittäin motivoituneita koko toiminnan ajan. Vaihtelevat työtavat toimivat johdonmukaisesti, eivätkä aiheuttaneet työrauhaongelmia. Tässä toteutusmallissa oppilaat työskentelivät kuudessa 2-3 oppilaan tutkijaryhmissä. Loppukeskustelussa oli vaikuttavaa seurata, miten haastavista käsitteistä 8-vuotiaat lapset puhuivat aivan luonnollisesti. Tämä malli on toteutettavissa myös vähemmällä teknologialla. Opettajien yhteistyön ja esimerkiksi oppilastutoroinnin avulla vastaava toiminta onnistuu ilman opettajaopiskelijoitakin. 

Mitä arvoa teknologia toi oppimiseen ja opetukseen?

  • Prosessi käynnistettiin sisäisten mallien aktivoinnilla
  • Teknologialla tuettu opetus on osa opetushallituksen suosittamaa kokeilukulttuuria
  • Suunnittelussa ja toiminnassa näkyi vahvasti yhteisöllinen työskentely ja aktiivinen oppiminen kaikilla toimijoilla

Viitteet

Lonka, K. (2015). Oivaltava oppiminen.

Piispanen, M. & Meriläinen, M. (2016). SAMR-malli oppimaiseman arkkitehtina.

Tuominen, S. &Hellström, M. (2017).  Koulukirja: Miksi koulun muuttaminen on maailman tärkein ja vaikein tehtävä?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s