Tavoitteena pysyvä muutos

OpenDigissä kyse on kohtaamisesta, yhteisöllisestä ongelmanratkaisusta ja yhdessä kehittämisestä yhteisössä. Tavoitteena on, että opettajankoulutus, perusopetus ja tuorein tutkimus kohtaavat ja mukana olevat toimijat vastaavat omiin ja taustaorganisaationsa haasteisiin yhteisön asiantuntijuutta hyödyntäen. Helppo nakki vai mitä?

Lähtökohtanamme siis on, että hankkeen tukemana opettajankoulutuksen ja perusopetuksen välisestä yhteistyöstä saadaan rakennettua toimintamalli, joka jää elämään hankkeen päätyttyä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että meidän on löydettävä kaikkia toimijoita riittävästi hyödyttävä jatkuvan oppimisen malli ja rakentaa vähintäänkin eväät toiminnan juurruttamiselle.

Ulospäin näkyvin osa OpenDigi-kehittäjäyhteisöjen toimintaa on varmasti varsinaiset opetuskokeilut. Jotta toimintamalli voi aidosti olla kehittävä osa kasvatustieteiden tiedekunnan arkea ja osa opettajien tutkimusperustaista koulutusta, taustalla tarvitaan paljon paljon jauhamista ja käytännön asioiden järjestämistä sekä kehittäjäyhteisöjen sisällä että tiedekunnissa. Tällä hetkellä usealla alueella käydään keskusteluja opettajankoulutuksen ja alueellisten koulutuksen järjestäjien kanssa. Pysyvä muutos vaatii myös konkreettisia päätöksiä.

Hankkeilla on toisinaan negatiivinen kaiku, koska niitä pidetään yrityksen tai organisaation normaalista arjesta irrallisina. Hyvän hankkeen ja onnistuneen muutoksen takana täytyy luonnollisesti olla todellinen tarve muuttaa jotain toimintaa tai tehdä jotain entistä paremmin. Meille tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tekemämme opettajankoulutuksen kehittämistyö voi johtaa todelliseen muutokseen vain, kun taustalla on opettajankoulutusyksikköjen aito tarve kehittää toimintaansa paremmin visiotaan tukevaksi. Toisaalta onnistuneen toimintamallin rakentamiseen vaaditaan myös hyvät kumppanit. Mukaan lähteviltä peruskouluilta vaaditaan hyvää pedagogista johtajuutta – yhteiskehittämisestä pitää saada voimaa asioihin, joita koulussa kehitettäisiin joka tapauksessa. Hyvä hanke vaatii suunnittelua ja valmistautumista jo hyvissä ajoin ennen varsinaista rahoituksen hakemista tai hankkeen alkamista. 

Me OpenDigiläiset pidämme vahvasti kiinni tavoitteestamme saada aikaan pysyvä muutos, joka parantaa suomalaisen koulutuksen laatua ja opettajien osaamista opettajankoulutuksen ja perusopetuksen yhteisöllisen kehittämisen kautta. Varmaa on, että tavoitteeseen pääseminen on edelleen kiinni monesta asiasta ja vaatii sitoutumista vaatii kaikilta avaintoimijoilta.

Onneksi tiedämme tekevämme muutosta, joka tukee opettajankoulutuksen valtakunnallisia strategisia kehittämislinjauksia ja taustallamme on sekä tahtoa että taitoa.

Oulussa pohditaan parasta aikaa opettajankoulutuksen rakenteita ja muutoksen edellyttämiä tarvittavia toimia. Kuvassa OpenDigin projektipäällikkö Heikki Kontturi ja kasvastustieteellisen tiedekunnan avainhenkilöitä koulutusdekaani Sari Harmoinen (vas.), kandiohjelman vastaava Minna Sääskilahti sekä dekaani Kati Mäkitalo.
Oulussa pohditaan parasta aikaa opettajankoulutuksen rakenteita ja muutoksen edellyttämiä tarvittavia toimia. Kuvassa OpenDigin projektipäällikkö Heikki Kontturi ja kasvastustieteellisen tiedekunnan avainhenkilöitä koulutusdekaani Sari Harmoinen (vas.), kandiohjelman vastaava Minna Sääskilahti sekä dekaani Kati Mäkitalo.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s