Tiimiopetuksen etäarkea

Tärkeimpänä asiana etäopetuksessa koen turvallisuuden tunteen ja rutiinin luomisen.  Loimme työparini Tiina Tähtikarin kanssa 3. luokan oppilaille päiväohjelman. Sama ohjelmarunko on voimassa jokaisena etäkoulupäivänä. Tämä luo turvaa ja rutiinia.

Joka päivä kirjoitetaan aamulla pieni pätkä päiväkirjaa erillisen ohjeen mukaan. Lisäksi on pieni päivän pulma. Kello 9.00 annamme päivän tehtävistä 1-2 kappaletta. Kello 10.00 meillä on oppitunti Zoomin kautta matematiikasta, äidinkielestä tai englannista. Zoom-tunnin jälkeen annamme vielä tehtävän – yleensä taito- ja taideaineesta.  Kello 12.00 meillä on nk. virtuaalitreffit, jolloin oppilaat tekevät Kahoot!-visan, Forms-kyselyn tai etäkokeen. Tällä kokoamme päivän aikana opittua.

Päivittäin palautetaan vain 1-2 tehtävää opeille. Opetuksessa käytämme vaihtelevasti videoita, kirjaa, bingeliä. Kaikki entuudestaan tuttuja juttuja. Wilma on virallinen tiedotuskanava. Whatsapp toimii rinnalla. Me opettajat olemme tavoitettavissa aamusta iltapäivään asti. Varsinaisia läksyjä ei tule. Jaottelemme aineita niin, ettei kuormitusta tule oppilaalle tai kodille liikaa. Koulusta on tarvittaessa saanut iPadin kotiin lainaan (meillä omat päätelaitteet oppilailla 4. lk alkaen).

Pystymme jatkossa kyllä kuromaan kiinni niitä pieniä aukkoja, joita etäopetuksen aikana saattaa jäädä. Tärkeämpää on luoda pystyvyyden, onnistumisen ja turvallisuuden kokemuksia sekä pitää kiinni päivärytmistä.

Etäterveisin
Minna Suominen 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s