Digi opetuksen tukena – arvioinnin aika

Peruskoulut avaavat ovensa vajaan vuorokauden päästä. Opetus ja koulunkäynti jatkuu hetken – taas erilaisena kuin viimeiset viikot tai koskaan aiemmin. Hyppy tuntemattomaan ja opetuksen uudelleen organisointi on ollut huikea ponnistus kaikilta opetuksen ja koulutuksen kanssa työskenteleviltä ja edelleen suorastaan hämmästyttää, miten paljon poikkeustila on meitä yhdistänyt.

Ponnistelut eivät suinkaan ole ohi, mutta tässä vaiheessa on hyvä tarkastella poikkeustilan aikana tehtyä ja arvioida kriittisesti miten etäopetuksessa onnistuttiin. Tällä poikkeuksellisella ajanjaksolla on kaikesta huolimatta myös opittu valtavasti.

Jatkoon!

Etäjakson aikana digi opetuksessa tuli valtaosalle tutuksi tavalla tai toisella. Toisille etäopetus sopi paremmin ja toisille huonommin – tämä koskee varmasti kaikkia kouluyhteisöjen jäseniä. Voimme vähintään kysyä itseltämme toimiko joku asia paremmin ja voisimmeko kokemusten pohjalta muuttaa myös lähiopetusta? Mitä toimintatapoja ja pedagogisten käytänteiden onnistumisia ja helmiä kannattaa kuljettaa mukana myös jatkossa? Hyvä on myös pohtia kouluyhteisöjen tekemistä. Mahtuiko viikkoihin sellaista yhteisöllistä toimintaa, joka kannattaisi ottaa tavaksi myös jatkossa?

Näiden muutamien poikkeuksellisten viikkojen aikana jaoimme blogissamme paitsi tietoa ja oppimateriaalia, myös vinkkejä, suosituksia ja vertaistukea koulutuksen järjestäjille, opettajille, opettajankouluttajille, koulunkäynninohjaajille, oppilaille, huoltajille.

Kaikki poikkeustilan postaukset löytyvät blogista kategoriasta Digi oppimisen tukena.

Arvionnin avuksi

Poikkeusaikana tuotimme laatusuositukset etäopetuksen järjestämiseen ja iloksemme moni koulutuksenjärjestäjä ottikin ne rohkeasti käyttöön –muokattuna tai sellaisenaan, virallisesti tai epävirallisesti (ainakin Oulu, Kempele, Turku, Vantaa, Akaa, Nokia, Savonlinna, Porvoo, Kuopio, Loviisa ja Virrat).

Taustaorganisaatioidemme lisäksi eri tahoja jakoi suosituksia omilla kanavillaan (mm. UNICEF).

Laatusuositukset käännettiin itse myös englanniksi ja suositukset saivat myös kansainvälistä huomiota. Jopa EU nosti suositukset sivuilleen #EuropeansAgainstCovid19. Saamenkieliset käännökset ovat paraikaa työn alla.

Lisäksi

Toiminnan arviointiin tarjoamme käyttöön myös OpenDigin toimintapolkuunkin kuuluvaa toimintaympäristöanalyysiä, johon Oulussa on hyödynnetty oheista mallia (Kontturi ym., 2003a; 2003b). Mallin avulla opettajaopiskelijat ovat tutustuneet kouluun ja arvioineet tulevaa toimintaympäristöä eri näkökulmista. Uskomme, että sovellettuna analyysi sopii monin tavoin koulun ja opetuksen kehittämiseen myös tässä erikoisessa maailmantilanteessa.

 

Toivotamme kaikille kouluihin palaaville valtavan paljon tsemppiä huomiseen!’

 

Lähteet:

Kontturi, H., & Niemi, E. (2003b). Tieto- ja viestintätekniikka osaksi oppilaitoksenarkipäivää. In S. Soila, T. Tervola, A. Peltonen, H. Kontturi, & E. Niemi (Eds.), ​Tieto- javiestintätekniikan opetuskäytön väyliä ja karikoita​ (pp. 99–122). Saarijärvi: Hämeenammattikorkeakoulu.

Kontturi, H.,Niemi, E. & Karjalainen, R. (2003a). Supporting Project-Based Learning Online. In conference publication Bridging the Gap – from the face-to-face to thee-learning environment. Bite-project.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s