OpenDigi-hanketta on edeltänyt usean vuoden ajan opettajaksi opiskelevien 2000-luvun taitoja tutkinut PREP21-hanke. Sen aikana luotua yhteisöllisen ongelmanratkaisun toimintamallia sovelletaan myös OpenDigin yhteiskehittämisessä (Häkkinen ym. 2017, Näykki ym. 2017).
PREP21-hankkeen aineistoa sekä opettajien yhteisöllisyyteen ja koulun kehittämiseen liittyvien tutkimusten tuloksia hyödyntäen olemme vaiheistaneet OpenDigin yhteiskehittämiselle toimintapolun ja määritelleet periaatteet onnistumisen tukemiselle kehittämisen eri vaiheessa.
- KickOff
- Kehittämistavoite
- Toimintaympäristöanalyysi & Projektointi
- Ideoiden kehittely, käytännön kokeilu, arviointi
- Loppuseminaari
Eri aluiden mallit saattavat rakenteista johtuen poiketa hieman toisistaan, mutta perusperiaatteiltaan kehittäjäyhteisöjen yhteinen matka koostuu seuraavalla tavalla.

Kuva. Yhteiskehittämisen toimintapolku